Татјана Марковић Топаловић, наставница физике у Медицинској школи у Шапцу, током утакмице Србија – Камерун, која се играла за време наставе, одустала је од планираног оцењивања и одржала час који њени ученици неће заборавити. Ђацима, који су као и остатак Србије, свим срцем били уз „орлове“, омогућила је да прате утакмицу путем пројектора у учионици, али уз један услов – да тачно реше задатке на тему актуелног Светског првенства, које им је задала.
Видевши толику количину узбуђења код ученика, који су на све могуће начине покушавали да сазнају променљиве резултате, наставница физике одустала је од заказаног пропитивања и придружила им се на иновативан начин.
– На њиховом часу су се десила два гола и утакмица им је била приоритет. Рекла сам, добро, можемо да укључимо пројектор и повежемо се на интернет, а за то време ја ћу да напишем задатке који се тичу фудбала. Њима је то био доживљај – гледали су утакмицу преко целог зида и дошли до нових сазнања – прича Татјана Марковић Топаловић, наставница физике у Медицинској школи.
Утакмица се играла у незгодно време, али они су имали двоструки мотив да је испрате – били су свим срцем уз „орлове“, а посебно уз своје земљаке, Страхињу Павловића, родом из Јевремовца и Сашу Лукића из Варне.
– Знају их, има деце која су у роду са њима, тако да је то било потпуно локалпатриотски – навијали су за тим своје земље и за играче из Шапца. Испада да је петина српске репрезентације из нашег краја. Било је на неки начин дирљиво – како су сели у последњи ред и загрлили се – каже наставница.
Зато је предмет који им због броја формула и теорије понекад ствара главобољу, довела у везу са стварима које воле и у којима свакодневно уживају. Имали су да одреде средњу густину фудбалске лопте, да наведу најјачи шут на Светском првенству, или да на основу највеће брзине кретања фудбалера израчунају за које време ће претрчати терен, а за које дијагоналу.
– То су била питања која сам смислила на лицу места. Могли су да оду на Википедију и пронађу податке који су им потребни за решавање задатака. Била је лепа енергија, остали смо у оквиру предмета, а опет су гледали утакмицу коју смо искористили као наставно средство – објашњава Татјана, која је, иначе, проглашена за једног од најбољих едукатора Србије.
Часове физике у њеним одељењима, ученици током читаве године започињу мотивационим порукама. Овог пута и ћирилични слогани с функцијом подизања елана за учење, били су у духу Мундијала.
А они који се најбоље снађу, имаће загарантовану петицу.
– Домаћи задатак им је да три недеље пред крај првенства на основу историје клуба, победа, квалитета играча, предвиде ко би могао да уђе у четвртину финала, полуфинале и победи. То изгледа као кладионица, али ја сам подразумевала да користе вештине и знање из физике и логичко расуђивање.
Медицинска школа образовала је бројне професионалне спортисте генерацијама уназад. Успех се огледа у згодном повезивању градива и личног искуства.
– Одувек смо имали врхунске спортисте у школи. Прваке Србије, такмичаре на европском и светском нивоу, то су фасцинантни подаци, а наша школа је озбиљна, градиво тражи присутност. Зато треба повезати лекције и оно што их занима – анатомија говори о грађи спортисте, хемија покреће разне теме – допинг, исхрана, опште здравље спортиста кроз њихове лабораторијске анализе, затим математика и статистика, и наравно правила игре и анализа утакмица на часовима физичког васпитања – наводи примере.
Оно што је сигурно, и наставницима и ученицима биће потребни толеранција и стрпљење за крај Светског првенства, које се поклапа са крајем полугодишта.