Distrikt
Društvo

ČAS FIZIKE ZA PAMĆENJE – UZ ZADATKE NAVIJALI ZA „ORLOVE“

Tatjana Marković Topalović, nastavnica fizike u Medicinskoj školi u Šapcu,  tokom utakmice Srbija – Kamerun, koja se igrala za vreme nastave, odustala je od planiranog ocenjivanja i održala čas koji njeni učenici neće zaboraviti. Đacima, koji su kao i ostatak Srbije, svim srcem bili uz „orlove“, omogućila je da prate utakmicu putem projektora u učionici, ali uz jedan uslov – da tačno reše zadatke na temu aktuelnog Svetskog prvenstva, koje im je zadala.

Čas za pamćenje (Foto: privatna arhiva)

Videvši toliku količinu uzbuđenja kod učenika, koji su na sve moguće načine pokušavali da saznaju promenljive rezultate, nastavnica fizike odustala je od zakazanog propitivanja i pridružila im se na inovativan način.

–             Na njihovom času su se desila dva gola i utakmica im je bila prioritet. Rekla sam, dobro, možemo da uključimo projektor i povežemo se na internet, a za to vreme ja ću da napišem zadatke koji se tiču fudbala. Njima je to bio doživljaj – gledali su utakmicu preko celog zida i došli do novih saznanja – priča Tatjana Marković Topalović, nastavnica fizike u Medicinskoj školi.

Tatjana nosi priznanje najboljeg edukatora u Srbiji (Foto: Distrikt)

Utakmica se igrala u nezgodno vreme, ali oni su imali dvostruki motiv da je isprate – bili su svim srcem uz „orlove“, a posebno uz svoje zemljake, Strahinju Pavlovića, rodom iz Jevremovca i Sašu Lukića iz Varne.

– Znaju ih, ima dece koja su u rodu sa njima, tako da je to bilo potpuno lokalpatriotski – navijali su za tim svoje zemlje i za igrače iz Šapca. Ispada da je petina srpske reprezentacije iz našeg kraja. Bilo je na neki način dirljivo – kako su seli u poslednji red i zagrlili se – kaže nastavnica.

Zato je predmet koji im zbog broja formula i teorije ponekad stvara glavobolju, dovela u vezu sa stvarima koje vole i u kojima svakodnevno uživaju. Imali su da odrede srednju gustinu fudbalske lopte, da navedu najjači šut na Svetskom prvenstvu, ili da na osnovu najveće brzine kretanja fudbalera izračunaju za koje vreme će pretrčati teren, a za koje dijagonalu.

– To su bila pitanja koja sam smislila na licu mesta. Mogli su da odu na Vikipediju i pronađu podatke koji su im potrebni za rešavanje zadataka. Bila je lepa energija, ostali smo u okviru predmeta, a opet su gledali utakmicu koju smo iskoristili kao nastavno sredstvo – objašnjava Tatjana, koja je, inače, proglašena za jednog od najboljih edukatora Srbije.

Časove fizike u njenim odeljenjima, učenici tokom čitave godine započinju motivacionim porukama. Ovog puta i ćirilični slogani s funkcijom podizanja elana za učenje, bili su u duhu Mundijala.

Dva odeljenja imala priliku da nauče uz utakmicu (Foto: privatna arhiva)

A oni koji se najbolje snađu, imaće zagarantovanu peticu.

– Domaći zadatak im je da tri nedelje pred kraj prvenstva na osnovu istorije kluba, pobeda, kvaliteta igrača, predvide ko bi mogao da uđe u četvrtinu finala, polufinale i pobedi. To izgleda kao kladionica, ali ja sam podrazumevala da koriste veštine i znanje iz fizike i logičko rasuđivanje.

Medicinska škola obrazovala je brojne profesionalne sportiste generacijama unazad. Uspeh se ogleda u zgodnom povezivanju gradiva i ličnog iskustva.

– Oduvek smo imali vrhunske sportiste u školi. Prvake Srbije, takmičare na evropskom i svetskom nivou, to su fascinantni podaci, a naša škola je ozbiljna, gradivo traži prisutnost. Zato treba povezati lekcije i ono što ih zanima – anatomija govori o građi sportiste, hemija pokreće razne teme – doping, ishrana, opšte zdravlje sportista kroz njihove laboratorijske analize, zatim matematika i statistika, i naravno pravila igre i analiza utakmica na časovima fizičkog vaspitanja – navodi primere.

Ono što je sigurno, i nastavnicima i učenicima biće potrebni tolerancija i strpljenje za kraj Svetskog prvenstva, koje se poklapa sa krajem polugodišta.

Svideo vam se tekst?