Distrikt
Društvo

BOMBE NA ŠABAC PADALE UTORKOM, A JEDNOG VIKENDA KASARNA NA SAVI SRAVNJENA SA ZEMLJOM

U hronologiji Nato bombardovanja, maj mesec beleži gorke uspomene Šapčana. Bombe su u naseljenim delovima grada, kao po pravilu, padale isključivo utorkom, dok jednog vikenda, iznenada, na red nije došla i Kasarna na Savi, zgrada podignuta davne 1910. godine s namenom carinarnice, kojoj posle ovih napada nije bilo oporavka.

Šabačka carinarnica 1911. godine (Izvor: Međuopštinski istorijski arhiv)

Šabac dugo nije bio meta neprijateljskih aviona, pa se među Čivijašima stvorilo ubeđenje da njihov grad iz nekog razloga odoleva napadima. Međutim, s prvim majem padaju i prve bombe, a obaranje američkog bombardera F-16 kod Nakučana sledećeg dana, kao da je izazvalo gnev agresora. Tri utorka zaredom – 11, 18, i 25. maja po istom scenariju gađane su mete na Ceru i južni deo grada.

Kasarna posle bombardovanja (Foto: MSLN)

Niko nije očekivao da su subota 22. i nedelja 23. maj, rezervisani za desnu obalu Save. U noćnim satima vikenda bombardovano je područje Starog grada i više civilnih objekata u ovom potezu. Tom prilikom oštećena je Železnička stanica, Medicinska škola, veliki broj stambenih i poslovnih objekata na Bairu i Kamičku, kao i centar grada.  

Prostor oko kasarne bio je u kraterima (Foto: MSLN)

Posle ovih napada kasarna i prostor oko nje bili su potpuno razrušeni.

– Taman sam iz grada pošao na Savu, kad sam čuo upozorenje radioamatera sa Cera da se opasnost kreće ka Šapcu i vratio sam se. Bile su to spore granate, mogle su da se vide okom. Ta jedna je ogromnu rupu napravila, a bacali su i kasetne bombe, tako da je čitavo područje oko kasarne bilo puno rupa. Kasarna je bila izrešetana – seća se maratonac Ljubomir Jeličić.

Oštećenja su bila sa svih strana (Foto: MSLN)

Sa materijalnim gubicima nestale su i uspomene.

– Hangar našeg motonautičkog kluba bio je odmah pored. Kasnije smo na osnovu nekih starih planova saznali da je i taj hangar bio u sklopu kasarne. Bacili su jednu granatu direktno na njega. Sve je spaljeno – imali smo motor od 70 konja, gliser na prikolici, nema traga gde je to. Bio je i jedan kontejner gde smo držali male motorčiće, sportske čamce, jedno 20 njih, sve je to izgorelo i nestalo bez traga – priča Jeličić.

Šteta je bila nenadoknadiva (Foto: MSLN)

     Zoran Đurkić Đura noć između 22. i 23. maja 1999. nikada neće zaboraviti. Tada čuvar Jugopetrolovog stovarišta, iz rova nedaleko iz kasarne, gledao je kako agresorske bombe menjaju sliku prostora na obali reke.

–              Svi smo očekivali da će da gađaju tu noć. Stražario sam u rovu i zaista – video sam jako svetlo, poljana je pobelela, krenuo sam unazad, pao u rovu kad je počelo da trese. Imao sam zaštitnu kacigu, ali osećaj buke je bio neverovatan. Ceo rov je sijao, i sve se treslo. Izbacili su tri plotuna, 72 bombe, najbliža je pala 50 metara od mene. Bukvalno su prekopali poljanu. Pomolio sam se Svetom Nikoli i Svetom Vasiliju i rekao samo da ovo prođe – priča Đurkić, koji je u pokušaju evakuacije, u mraku, automobilom naleteo na krater u zemlji i po drugi put te noći, čudom za koje se molio, sačuvao život.

– Uđem u auto i pod pozicijom uletim u krivinu kod Alaske kolibe, auto počne levo-desno, oni su tu pogodili, diglo se blato, isturili su asfalt sa zemljom, nisam mogao da prođem, lupalo je, tuklo, gledali su moji drugari iz zgrada u Benskoj bari. Probio sam hladnjak, otkinuo čauru, ali prošao – seća se događaja koji ga i danas potresu.

Od carinarnice ostale ruševine (Foto: MSLN)

Stare kasarne više nema. Najpre je demolirana bombama, a kasnije i srušena. Na ovom prostoru uz reku planiraju se novi objektu, a zdanje nekadašnje Carinarnice pamtiće fotografije i starije generacije sugrađana.

Svideo vam se tekst?