Distrikt
U fokusu

NAPRAVIO SPECIJALITET OD SUVIH ŠLJIVA, KOJI SE POJEDE OD PRODAVNICE DO KUĆE

Da je zbog neizvesne cene voća, prerada jedini način da se proizvodnja ne ugasi, poljoprivredni proizvođači shvatili su odavno. U Podgorini tradicionalno suše šljivu kako bi ostvarili zaradu, a Goran Simić otišao je korak dalje, pa pored sušene plave lepotice, čokoladira razno suvo i koštuničavo voće. Tako se pakovanja od 200 grama čokoladnog voća, proizvedena u fabrici porodice Simić, mogu naći u oko 8000 maloprodaja širom Srbije, a služe se i kao poslastica u avionima nacionalne avio-kompanije.

Rodna godina za ruke pune posla preko zime (Foto: M. Lazić)

Tradicionalnu proizvodnju, a zatim i preradu šljive porodica Simić iz Gornjeg Crniljeva pretvorila je u isplativ i prepoznatljiv brend. Goran Simić pod šljivom ima 6,5 hektara, ali svake godine bar još toliko uzima u zakup. Ova godina za njega, kao i za druge voćare bila je nepovoljna, iako je rod u ovom kraju bio zadovoljavajući. Ali razočaranja nema, i zato će se sva prikupljena šljiva čitave godine obrađivati u mašinama ove fabrike.
– Ove godine od nekih 180 stabala imali smo 18 tona lepotice na gustoj sadnji. Da je bilo 5 sa 5 metara razmaka ne bismo očekivali ovoliki prinos. Jako mnogo šljive je bilo, ali cena je bila nikakva. Nekih 15-ak dinara, čak je išla i po 12 – podseća Simić.

Za tri decenije postali prepoznatljivi i van granica zemlje (Foto: M. Lazić)

Prodavao je sirovu šljivu, pravio rakiju, ali najveći deo roda otišao je na sušenje. To je u Podgorini tradicija pa je ovaj kraj rekorder po sušenoj šljivi u Srbiji. Kad sirova bude jeftina kao ove godine, nadaju se zaradi od suve.
– Nekad je odnos bio 8 prema 1, ako je kilogram 15 dinara trebalo bi kilogram suve šljive da bude 120 dinara. Međutim, to se toliko promenilo, cena je padala, i faktički jedva ostane samo ono što je seljak utrošio na rad i sušenje— kaže proizvođač, čiji radni dan u proseku traje 17 sati.

Tajna je u čokoladi izuzetnog kvaliteta (Foto: M. Lazić)

Kako bi nadoknadili zaradu, ovo domaćinstvo već četiri godine primenjuje inovativni proces prerade – čokoladiranu šljivu po kojoj su prepoznatljivi u Srbiji, ali i van granica zemlje, a njom se slade i domaći i strani turisti, korisnici usluga domaće avio-kompanije.
– Zarada nije velika, ali je dovoljna. Radimo 99% za domaće tržište, kažu da se u 8000 radnji u Srbiji prodaju naši proizvodi, ja ne znam, nisam proveravao. Jer mi dajemo magacinima, oni dopremaju maloprodajama, pa na osnovu toga stoji ovaj podatak. Mnogo naših poznanika jelo je, recimo, naše čokoladne proizvode u avionima, a od koga oni nabavljaju nikada nismo saznali – kaže Simić, izumitelj ove jednostavne poslastice.

Atraktivna ambalaža, najsavremenije proizvodnje (Foto: M. Lazić)

Osim šljive, Simići čokoladiraju suvu kajsiju i smokvu, lešnik, orah, badem. Poslastice iz Podgorine idealne su za posnu trpezu, kada prodaje skače i do tri puta, a atraktivno pakovanje jedinstvene izrade zgodno je za poklon, jer kako kaže Simić, 200 grama njegovog čokoladnog voća sva vrata otvara.

Rade na najukusnijem postrojenju (Foto: M. Lazić)

Zaposleni u ovoj firmi tvrde da je njihovo radno mesto jedno od retkih gde može da se radi, ali i da se sladi i uživa u sopstvenom trudu. Ali nije sve u čokoladi nego i u činjenici da, kako sam gazda tvrdi – ovde ne postoji gazda! Iako se radi punom parom i po ceo dan u sezoni, smeh i vesela atmosfera ne izostaju, pa se savršen kvalitet proizvoda zbog kojih se kupci uvek vraćaju, podrazumeva.

Slatki poklon kom se ne može odoleti (Foto: M. Lazić)

Prednost je što sami prave čokoladu od koje mogu da čokoladiraju različite podloge. To znači da zatvaraju celokupan proces proizvodnje – od pravljenja kvalitetne čokolade do čokoladiranja voća i stavljanja u ambalažu. Inovirao je i nova pakovanja, a za goste koji posete njegov pogon pripremi i poneko iznenađenje, poput kašike ili imena od čokolade punjene raznim suvim voćem.

Svideo vam se tekst?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *