Šabačka gimnazija biće jedna od 43 u Srbiji koje će učestvovati u probnom PISA 2018 istraživanju. Škole su izabrane slučajnim putem tako da predstavljaju sve škole naše zemlje, a iz svake od njih je, takođe slučajnim putem, odabrano 60 učenika koji će učestvovati. U Šabačkoj gimnaziji u Šapcu, istraživanje će realizovati Biljana Drobnjak i Vladimir Ninković, 3. i 5. Maja 2017. godine. Na ranijim PISA testovima, učenici viših razreda pokazivali su veoma nizak prag takozvanog upotrebnog znanja, a u poslednjem PISA testiranju, srpski đaci nisu ni učestvovali.
Ove godine će više od 5.000 učenika prvih razreda srednjih škola iz Srbije, kao i njihovi vršnjaci iz 80 zemalja, učestvovati u najvećem međunarodnom testiranju iz oblasti obrazovanja, poznatom kao PISA test.
PISA testiranje organizuje se na tri godine, kada se proverava funkcionalno znanje šesnaestogodišnjaka, a ove godine učenici će prvi put raditi test iz finansijske pismenosti. Novina je i da će sve zadatke raditi pomoću računara.
U Srbiji se PISA istraživanje obavlja od 2001, a do sada se radila provera razumevanja pročitanog teksta, matematike i naučne pismenosti. Na poslednjem testu na kome su učestvovali učenici iz Srbije 2012. godine rezultati su bili ispod proseka – Srbija je zauzela 43. mesto od 65 zemalja. Na poslednjem ovakvom testiranju, održanom 2015. godine Srbija nije učestvovala.
Sa druge strane, na testiranju sprovedenom krajem prošle godine, učenici četvrtog razreda osnovne škole zauzeli su 24. mesto iz prirodnih nauka i 27. mesto iz matematike od 49 zemalja koje su učestvovale u TIMSS istraživanju u okviru kojeg se prate trendovi u postignućima učenika u oblasti matematike i prirodnih nauka.
Ovo je najbolji uspeh koji je Srbija postigla od kada naša zemlja učestvuje u ovom velikom međunarodnom istraživanju. Među više od pola miliona đaka iz celog sveta, učestvovalo je 4.036 učenika iz 160 škola u Srbiji. Srpski učenici sa osvojenih 525 bodova na testu iz prirodnih nauka i 518 bodova na testu iz matematike se nalaze iznad proseka, koji iznosi 500 bodova.
Od oko 900 osnovnih i 300 srednjih škola, koje su dosad prošle kroz spoljašnju proveru kvaliteta rada, trećina je ocenjena najnižim ocenama – jedinicama i dvojkama (na skali od 1 do 4), dok su predškolske ustanove bolje – tek je svaka deseta od 90 vrednovanih dobila ocenu dva, a nijedna jedinicu.