Дистрикт
Друштво

Стара добродржећа дама

Подрињске Окружне Железнице са седиштем у Шапцу, где се и данас налази зграда бивше дирекције поред сама станице, имале су само пругу Шабац – Ковиљача која је саграђена 1910. године. Поред тога постојао је колосек од станице Шабац до станице Шабац Сава која се налазила на тадашњем шабачком пристаништу.

Железничка станица у Шапцу (Фото: Ј. Губелић)

Постојао је и директни колосек из ове станице у правцу станице Штитар доста коришћен за теретне возове који су превозили мачванске свиње и подрињске шљиве и пекмез за извоз преко Саве и Дунава. Када је тридесетих година у Шабац уведен нормални колосек из правца Кленка ЈДЖ су изградиле само нормалне колосеке а користиле су станичну зграду узане пруге.

Пруга код Шапца (Фото: Ј. Губелић)

Популарног Ћиру заменили су модернији возови, теретни су осавремењени па је ова пруга и данас пут робе и људи. Могло би и боље и више, а исто то стално је у најави. Најчешће на томе и остане.

Пут робе и људи (Фото: Ј. Губелић)

На прузи до Ковиљаче најчешће су саобраћала два мешовита воза сваког дана а викендом, празницима и током летње сезоне је због Бање саобраћао и искључиво путнички воз који није стајао у свим станицама. Возови су наравно имали везу у Шапцу и са нормалним ЈДЖ возовима и са бродовима речене пловидбе.

За романтику и одмор (Фото: Ј. Губелић)

Изградња пруге од Шапца до Бање Ковиљаче ширине колосека 0,76 метара и дужине 54 километра је започета 28. августа 1906. године, на стоту годишњицу боја на Мишару полагањем камена темељца железничке станице Шабац. Финансијер радова био је Подрински округ који је и основао Подринску окружну железницу (ПОЖ). Пруга је пуштена у саобраћај 18. јула 1910. године. Воз се пругом кретао брзином од 20 километара на час и превозио је путнике и стоку.

Пут којим се све ређе иде (Фото: Ј. Губелић)

Након ослобођења Шапца у Првом светском рату, 11. новембра 1918. године, одмах је обновљен саобраћај Подринске окружне железнице. На линији Шабац—Бања Ковиљача привремени саобраћај је успостављен 16. новембра 1918. године, а редован свакодневни из оба правца тек 15. маја 1920. године.

Возови који одлазе и долазе (Фото: Ј. Губелић)

Године 1929. након формирања Дринске бановине, Подринска окружна железница мења назив у Железница Дринске бановине. Иницијатива о премошћавању Саве код Шапца и спајању Срема и Мачве испољила године се након уједињења у Краљевину Срба Хрвата и Словенаца, те је 1919. године поднет и захтев грађана Шапца за изградњу друмско-железничког моста. Пројекат моста је израђен 1922. године, а изградња је започела наредне године, да би био пуштен друмски саобраћај преко моста између Кленка и Шапца 15. јула 1923. године.

Извор:  Sdž361, wikipedia

 

Свидео вам се текст?
Поделите текст са пријатељима

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *